Kuntayhtymäjohtaja tiedottaa

Ammatillisen koulutuksen reformista
OKM:n asettama seurantaryhmä käsitteli viime viikolla reformia. Seurantaryhmässä on erilaisia näkemyksiä mm. opettajan roolista henkilökohtaistamista tehtäessä. Moni uudistukseen liittyvä asia on vielä avoinna ja rahoitusjärjestelmästä on tulossa edelleen hyvin monimutkainen. Vielä ei ole ratkaisua siihen, kuinka kaksoistutkintoa suorittavat huomioidaan rahoituksessa ja tuleeko maahanmuuttajien koulutukseen oma kerroin. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoille esitetään perustutkintoa pienempiä painoarvoja, koska niiden taustalla on aiempaa osaamista. Oppilaitos- ja oppisopimusmuotoiselle koulutukselle on ehdotettu samaa rahoitusta. Suoritusrahoituksesta noin 80 % muodostuu tutkinnon osista ja loput tutkinnon suorittamisesta. Ensimmäistä ammatillista tutkintoa suorittavasta saa enemmän suoritusrahoitusta. Vaikuttavuusrahoituksessa työllistymisellä ja korkeakouluopintoihin siirtymisellä olisi sama painoarvo. Rahoitusmalliin mietitään alueelliset erot huomioivia tekijöitä. Tutkinnot tultaneen sijoittamaan viiteen eri arvoiseen koriin, joissa perus-, suoritus- ja vaikuttavuusrahoituksella on jokaisella omat porrastustekijät ja kertoimet. Rahoitusasetusluonnos tulee lausuntokierrokselle huhtikuussa.

AMKE:n toimitusjohtaja Petri Lempisen LSKKY:n Studia Generalia –sarjassa pitämän esityksen materiaali löytyy osoitteesta http://ims.lskky.fi/servlet/doc/458/approved/file

OKM:n työryhmä selvittää jatko-opintoihin siirtymistä
Työryhmän tehtävänä on laatia toimenpideohjelman ammatillisten tutkintojen paremmasta hyödyntämisestä siirryttäessä korkeakouluihin. Työryhmässä on 15 eri tahoa edustavaa henkilöä ja ryhmän toimikausi on 2.2.-10.4.2017. Ryhmän ehdotus tulee aikanaan lausuntokierrokselle.

Tulevaisuuden kunta –parlamentaarisen työryhmän väliraportti
Valtiovarainministeriö on pyytänyt mm. koulutuskuntayhtymiltä kommentteja parlamentaarisen työryhmän väliraportista Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030. Kommentit pyydetään 22.3. mennessä. LSKKY kommentoi väliraporttia, joka on luettavissa osoitteessa http://vm.fi/parlamentaarinen-tyoryhma

Ammatillisten opettajien vuosityöaikakokeilu
Varsinais-Suomesta ei kukaan koulutuksen järjestäjä osallistu ensi syksynä käynnistyvään kokeiluun.

Johtoryhmässä todettua
Vuoden 2016 tilinpäätös on vielä kesken mutta näyttää plussaa. Tammikuun toteutuma näyttäisi menevän miinukselle noin 20 000 €. Kuntayhtymän vuoden 2016 toiminnalliset tavoitteet saavutettiin.
Neuvotellaan yhteistyön aloittamisesta Käyrän vankilan kanssa erityisesti rakennusalan koulutuksessa.
Oppisopimuskoulutukseen on saatu muutamia isompia ryhmiä.
Osaava 5 ja 6 hankkeiden kautta on saatu hieman rahaa henkilökunnan koulutukseen.
Vko 40 on Digi-viikko kaikissa V-S:n ammatillisissa oppilaitoksissa.
Lukion rehtori osallistuu Turun alueen lukioiden verkostoitumishankkeeseen. Lähde ja Lahti tutustuvat 27. – 28.2. Varkauden lukioon.
Kuntayhtymäjohtaja vahvistaa tällä viikolla lukuvuoden 2017-2018 työ- ja loma-ajat.
Pedagoginen rehtori tekee kuntayhtymäjohtajalle esityksen auki julistettavista opettajan tehtävistä.
Pedagoginen rehtori osallistuu Opetus ja kulttuuri tulevaisuuden kunnassa -tilaisuuteen 20.3. Turussa ja yhdessä apulaisrehtoreiden kanssa AMKE:n organisoimaan kuntavaalikiertueeseen 1.3. Turussa.

Lisätietoja edellä olevista asioista antaa kuntayhtymäjohtaja puh. 040 900 8450.


Rehtori ja apulaisrehtorit tiedottavat

Opettajien lähiesimiestehtävät –info 6.2. materiaali
Pedagogisen rehtorin esitys 6.2. opettajien lähiesimiestehtävistä on nähtävillä intrassa Pedagogisen johdon muistioissa.

Lisätietoja antaa pedagoginen rehtori ja apulaisrehtorit


Hankkeet

Digihankkeet Novidassa – DigiTyökalut-työpajat
Digityöpajat jatkuvat Novidassa koko kevään ajan. Ohjelmistossa on tarjolla muutamia uusia työkaluja sekä toiveuusintoina syksyn työkaluja pienin sisältömuutoksin. Digiohjelmaa on tarjolla kolmella eri paikkakunnalla samoina viikonpäivinä kuin syksyllä eli maanantaisin työpaja pidetään Liedossa, tiistaisin Loimaalla ja keskiviikkoisin Uudessakaupungissa. Hiihtoloman jälkeen digityöpajat jatkuvat Moodlella.

Työpajat ovat iltapäivisin, mutta aamupäivisin on myös mahdollista saada digitukea nonstopina. Jos jokin opetuksessa käyttämäsi digityökalu ei ota toimiakseen tai työpajat eivät vastaa ongelmaasi, tule digitukeen. Katso työpajakalenterista paikkakunnat ja päivät. Kiinnostuitko? Ilmoittautumiset digitukeen tai työpajoihin jarkko.kantola(at)novida.fi tai p. 040 900 1343.

Uutta!
Kevään aikana on myös mahdollisuus osallistua etädigipajoihin Skypen välityksellä. Ajankohta on maaliskuun torstai-illat työajan jälkeen klo 16 – 18. Kerro sisältötoiveesi osoitteeseen jarkko.kantola(at)novida.fi helmikuun aikana.

Digitaalisten työkalujen käyttö opetuksessa -hankkeen blogi löytyy osoitteessa digityokalut.blogspot.fi, jonka kautta saat lisätietoa työpajoista ja pajateemoista sekä digityökaluista.
DigiTyökalut – Työpajakalenteri kevät 2017
Moodle 1
Moodle 2

DigiRoihun koulutukset
Turun lähellä asuvilla/töissä käyvillä on mahdollisuus osallistua DigiRoihu-hankkeen tarjoamiin koulutuksiin TOP-keskuksessa Turussa. DigiRoihun koulutuksien kevään tarjontaa löytyy alta:

Office 365- ja OneDrive-perusteet
Verkon avoimet palvelut oppitunnilla
Design for all! 2017
OneNote Class Notebook

Lisätietoja antaa Jarkko Kantola, puh. 040 900 1343.


Tapahtumia ja kuvia viikon varrelta

Taitaja 2017 sähköasennuksen semifinaalit pidettiin 8. – 9.2. Hämeenlinnassa, Tampereella ja Kajaanissa. Liedon toimipaikan opiskelija Pekka Turta (Sähkö15L) osallistui Hämeenlinnan semifinaaliin 9.2. ja voitti ylivoimaisesti kilpailun. Voitto ei mennyt edes tiukalle, Pekka sai 88 pistettä, kun toiseksi tullut joutui tyytymään 80 pisteeseen. Hämeenlinnassa oli jaossa 3 finaalipaikkaa, kilpailijoita oli 23.

Varsinais-Suomen ammatillisen koulutuksen järjestäjät kokoontuivat 7.2. TAO:n arvokkaissa tiloissa Turussa.

AMKE ry:n toimitusjohtaja Petri Lempinen alusti ja keskustelutti henkilökuntaa 7.2. LSKKY:n Studia Generaliassa ammatillisen koulutuksen reformista.